Curve Light

Fintechbedrijven POM en Mail to Pay bundelen krachten

ANTWERPEN 08/12/2022 – Fintechbedrijven POM en Mail to Pay hebben hun krachten gebundeld. Ze brengen hun expertise in betaaldiensten en creditmanagement samen en varen voortaan in België verder als één organisatie onder de POM-vlag. In de nieuwe structuur treedt POM toe tot de Mail to Pay Group.

Op 8 jaar tijd groeide POM uit tot een innovatieve koploper in de digitale betaalsector in België met meer dan 1300 klanten in uiteenlopende sectoren (energiebedrijven, watermaatschappijen, overheden, ziekenhuizen, scholen, sportclubs, …). POM ontwikkelt digitale betaaloplossingen om de verwerking van facturen, boetes, belastingen, lidgelden, giften, … te vereenvoudigen, zowel voor de verzender als de ontvanger. Een gebruiksvriendelijke en veilige betaalervaring is daarbij steeds het uitgangspunt. Organisaties die met POM samenwerken worden sneller betaald en moeten minder herinneringen versturen. Je vindt de QR-betaalcodes van POM onder meer op de aanslagbiljetten van de Vlaamse Belastingdienst, op de verkeersboetes van de federale overheid en op energiefacturen van Luminus.

Mail to Pay is in Nederland grondlegger van debtor process automation en automatiseert met innovatieve creditmanagementsoftware het facturatieproces van grote organisaties. De voorbije drie jaar bouwde Mail to Pay in België met succes een mooie portefeuille op binnen diverse sectoren, zoals de zorg (ziekenhuizen en medische laboratoria), energiebedrijven, woon-zorgcentra en diverse financiële spelers. Hierbij ligt de focus op totale ontzorging, vaak zelfs vanaf de creatie van de factuur.

“Met de samenvoeging van onze activiteiten met die van Mail to Pay zetten we een volgende stap vooruit. We verbreden ons aanbod met oplossingen voor factuuropvolging en kunnen zo nog meer toegevoegde waarde bieden aan onze klanten en partners”, zegt Johannes Vermeire, co-founder en CEO van POM. “Met POM en Mail to Pay brengen we twee toonaangevende technologiebedrijven samen onder één dak”, vult Kees Neven, CEO van de Mail to Pay Group aan. “Uit de combinatie van innovatieve betaaloplossingen en geautomatiseerd creditmanagement ontstaan nieuwe mogelijkheden voor organisaties om vlotter, efficiënter en klantvriendelijker betalingen te ontvangen.”

Samen sterker: complementair aanbod

Mail to Pay en POM vullen elkaar goed aan. Organisaties die de creditmanagementsoftware van Mail to Pay gebruiken, kunnen het volledige debiteurenproces automatiseren, personaliseren en robotiseren: van het verzenden van de eerste factuur tot de laatste aanmaning.

Deze manier van werken brengt heel wat voordelen met zich mee: lagere inningskosten, een hogere inningsgraad, meer klanttevredenheid en een hoger klantbehoud. Bovendien hebben klanten van Mail to Pay de flexibiliteit om hun inningsproces continu bij te sturen.

Door vervolgens de QR-betaalcodes en betaallinks van POM toe te voegen aan hun uitgaande facturen worden organisaties sneller en correcter betaald. Tot 40 procent van de debiteuren betaalt binnen 24 uur na de ontvangst van een betaalverzoek van POM. Ook het aantal herinneringen vermindert aanzienlijk, tot 18 procent.

Een betaling uitvoeren via POM is buitengewoon eenvoudig en veilig. Het betaalplatform is gekoppeld aan alle gangbare betaalmiddelen, zoals Bancontact, Payconiq of kredietkaarten.

Gezamenlijke focus op innovatie

Zowel POM als Mail to Pay richt zich sinds dag één op innovatie. Het platform van Mail to Pay maakt gebruik van algoritmes, machine learning en hyperpersonalisatie om de verzending van grote hoeveelheden betaalverzoeken te automatiseren.

Zo wordt de eindklant op het meest geschikte moment, via het juiste communicatiekanaal en met de gepaste tone of voice benaderd.

De aangeboden mix van betaalopties wordt samengesteld op basis van het klantprofiel. In deze tijden van torenhoge inflatie biedt dat grote voordelen. Een steeds grotere groep mensen ondervindt moeilijkheden om rekeningen tijdig te betalen. Een gespreide of uitgestelde betaling aanbieden kan dan een wereld van verschil maken.

Met de betaaltechnologie van POM kunnen bedrijven deze betaalopties op een laagdrempelige manier ter beschikking stellen aan hun klanten. Tegelijkertijd wordt de inning geoptimaliseerd door middel van automatische betalingen.

Ook na de krachtenbundeling blijven de organisaties sterk inzetten op innovatie. “Dankzij de samensmelting van POM en Mail to Pay kunnen we bovendien de snelheid waarmee we innovaties lanceren vergroten”, aldus Tom Totté, co-founder en CCO van POM.

“Achter de schermen werken we bijvoorbeeld samen met Bancontact Payconiq Company aan een oplossing tegen betaalfraude via phishing en ontwikkelen we nieuwe betaaloplossingen op basis van de PSD2-wetgeving.”

Over Mail to Pay

Mail to Pay is dé specialist in het automatiseren van het debiteurenproces en het verzenden van grote hoeveelheden betaalverzoeken. Maandelijks worden er meer dan twee miljoen betaalverzoeken via e-mail, sms, print, push notificatie of telefoon verstuurd. Organisaties die de software van Mail to Pay inzetten, benaderen hun debiteuren klantvriendelijker en krijgen hun openstaande rekeningen beter en sneller betaald. De klanten van Mail to Pay zijn onder andere ziekenhuizen, verzekeraars, overheden, verhuurbedrijven, energiebedrijven, waterbedrijven en telecomorganisaties.

Mail to Pay heeft een team van 25 mensen, allemaal experts en technici uit de creditmanagementwereld. Naast het hoofdkantoor in Nederland (Alblasserdam), heeft de Mail to Pay Group kantoren in België (Antwerpen) en Duitsland (Emsbüren).

Over POM

POM ontwikkelt betaaloplossingen om de verwerking van onder andere facturen, boetes, lidgelden en giften te vereenvoudigen, zowel voor de verzender als de ontvanger. Dankzij POM kunnen organisaties hun inningskosten drukken en sneller betaald worden. Tegelijkertijd geniet de eindklant van POM’s buitengewoon betaalgemak via e-mail, mobiel of papier.

De missie van POM is om nutteloos en tijdrovend papierwerk de wereld uit te helpen. Op die manier draagt POM haar steentje bij aan een meer efficiënte en gelukkige samenleving. Niet voor niets staat POM voor Peace Of Mind.

Het klantenbestand van POM telt in totaal meer dan 1300 klanten in uiteenlopende sectoren in binnen- en buitenland. Van energiebedrijven, watermaatschappijen, overheden en ziekenhuizen tot accountancykantoren, scholen en sportclubs.

POM is een van de snelst groeiende technologiebedrijven in België en werd dit jaar opgenomen in de Deloitte Technology Fast 50 ranking.

POM werd opgericht in 2014 en stelt 12 mensen tewerk. Het kantoor van POM bevindt zich in Antwerpen, in de technologie- en innovatiehub Dunden.

www.pom.be