Curve Light

La fin du recouvrement traditionnel. Mail to Pay en Belgique : le nouvel acteur change les règles du jeu de manière drastique.

Mail to Pay a attiré l’attention lors du lancement en Belgique. « Disruptif » et « changeant la donne » sont les mots maintes fois employés dans leur communication d’entreprise. Changement ambitieux pour la gestion de crédit et une véritable révolution dans le monde du recouvrement. Credit Expo a voulu savoir ce qu’il en était et a envoyé Marleen Miechielsen à la rencontre de Luc Verstraete, l’homme qui va promouvoir Mail to Pay en Belgique.

Vertel eens even waar Mail to Pay voor staat

“Mail to Pay is de grondlegger van DPA wat staat voor ‘debt processing automation’. We streven naar efficiënte, klantvriendelijke invordering via een volledig digitaal proces met slimme betaalverzoeken. We zijn bovendien dé partner voor sociaal verantwoord incasseren omdat we snel, effectief en respectvol invorderen. De debiteur vermijdt externe incasso- of gerechtskosten en de leverancier behoudt zijn klanten. De laatste jaren zijn er onnoemelijk veel debatten geweest over de slechte behandeling van debiteuren, over exuberante incassokosten, over de verantwoordelijkheid van de schuldindustrie. Bij Mail to Pay distantiëren we ons hier volledig van. Wij willen niet focussen op het gevolg, maar op de oorzaak. We gaan de wanbetaling aanpakken bij de wortel door een effectief systeem van factuur tot betaling. Wij leveren een gepersonaliseerde, volledig geautomatiseerde en digitale procedure die op basis van machine learning optimale resultaten oplevert.”

Dites-nous en quoi consiste Mail to Pay

« Mail to Pay est le fondateur de DPA qui signifie ‘debt processing automation’ (automatisation du traitement de la dette). Nous visons un recouvrement efficace et satisfaisant pour le client grâce à un processus entièrement numérique comportant des demandes de paiement intelligentes. De plus, nous sommes LE partenaire pour le recouvrement socialement responsable parce que nous assurons le recouvrement rapidement, efficacement et avec respect. Le débiteur évite les frais de recouvrement et de justice et le fournisseur conserve ses clients. Au cours des dernières années, il y a eu un nombre indescriptible de débats sur le mauvais traitement des débiteurs, sur les frais de recouvrement exubérants, sur la responsabilité de l’industrie de la dette. Chez Mail to Pay, nous nous distancions de tout cela. Nous ne voulons pas nous concentrer sur la conséquence, mais sur la cause. Nous allons aborder le défaut de paiement à la racine grâce à un système efficace de la facture au paiement. Nous fournissons une procédure personnalisée, entièrement automatisée et numérique qui obtient des résultats optimaux grâce à l’apprentissage automatique optimal. »

Vertel eens even waar Mail to Pay voor staat

“Mail to Pay is de grondlegger van DPA wat staat voor ‘debt processing automation’. We streven naar efficiënte, klantvriendelijke invordering via een volledig digitaal proces met slimme betaalverzoeken. We zijn bovendien dé partner voor sociaal verantwoord incasseren omdat we snel, effectief en respectvol invorderen. De debiteur vermijdt externe incasso- of gerechtskosten en de leverancier behoudt zijn klanten. De laatste jaren zijn er onnoemelijk veel debatten geweest over de slechte behandeling van debiteuren, over exuberante incassokosten, over de verantwoordelijkheid van de schuldindustrie. Bij Mail to Pay distantiëren we ons hier volledig van. Wij willen niet focussen op het gevolg, maar op de oorzaak. We gaan de wanbetaling aanpakken bij de wortel door een effectief systeem van factuur tot betaling. Wij leveren een gepersonaliseerde, volledig geautomatiseerde en digitale procedure die op basis van machine learning optimale resultaten oplevert.”

Vertel eens even waar Mail to Pay voor staat

“Mail to Pay is de grondlegger van DPA wat staat voor ‘debt processing automation’. We streven naar efficiënte, klantvriendelijke invordering via een volledig digitaal proces met slimme betaalverzoeken. We zijn bovendien dé partner voor sociaal verantwoord incasseren omdat we snel, effectief en respectvol invorderen. De debiteur vermijdt externe incasso- of gerechtskosten en de leverancier behoudt zijn klanten. De laatste jaren zijn er onnoemelijk veel debatten geweest over de slechte behandeling van debiteuren, over exuberante incassokosten, over de verantwoordelijkheid van de schuldindustrie. Bij Mail to Pay distantiëren we ons hier volledig van. Wij willen niet focussen op het gevolg, maar op de oorzaak. We gaan de wanbetaling aanpakken bij de wortel door een effectief systeem van factuur tot betaling. Wij leveren een gepersonaliseerde, volledig geautomatiseerde en digitale procedure die op basis van machine learning optimale resultaten oplevert.”

Vertel eens even waar Mail to Pay voor staat

“Mail to Pay is de grondlegger van DPA wat staat voor ‘debt processing automation’. We streven naar efficiënte, klantvriendelijke invordering via een volledig digitaal proces met slimme betaalverzoeken. We zijn bovendien dé partner voor sociaal verantwoord incasseren omdat we snel, effectief en respectvol invorderen. De debiteur vermijdt externe incasso- of gerechtskosten en de leverancier behoudt zijn klanten. De laatste jaren zijn er onnoemelijk veel debatten geweest over de slechte behandeling van debiteuren, over exuberante incassokosten, over de verantwoordelijkheid van de schuldindustrie. Bij Mail to Pay distantiëren we ons hier volledig van. Wij willen niet focussen op het gevolg, maar op de oorzaak. We gaan de wanbetaling aanpakken bij de wortel door een effectief systeem van factuur tot betaling. Wij leveren een gepersonaliseerde, volledig geautomatiseerde en digitale procedure die op basis van machine learning optimale resultaten oplevert.”

Klopt, terwijl het in wezen heel eenvoudig is: het juiste communicatiemiddel, met de juiste toon en inhoud, op het juiste moment naar de gekozen debiteur.

« En effet, alors qu’en réalité c’est très simple : le bon moyen de communication, avec le juste ton et le juste contenu, au bon moment pour le débiteur choisi. »

Klopt, terwijl het in wezen heel eenvoudig is: het juiste communicatiemiddel, met de juiste toon en inhoud, op het juiste moment naar de gekozen debiteur.

Klopt, terwijl het in wezen heel eenvoudig is: het juiste communicatiemiddel, met de juiste toon en inhoud, op het juiste moment naar de gekozen debiteur.

Klopt, terwijl het in wezen heel eenvoudig is: het juiste communicatiemiddel, met de juiste toon en inhoud, op het juiste moment naar de gekozen debiteur.

Wow, dit is een mond vol.

“Klopt, terwijl het in wezen heel eenvoudig is: het juiste communicatiemiddel, met de juiste toon en inhoud, op het juiste moment naar de gekozen debiteur. Onze dienstverlening kan bij de factuur starten. Zo vervangen we – waar opportuun- het traditionele overschrijvingsformulier door bijvoorbeeld QR-codes. Voor andere klanten voegen we een betaallink toe. Alles ‘à la tête du client’. We stimuleren zo de interactie met de klant én faciliteren het betalen. Machine learning en artificiële intelligentie zijn de basis van alles. Robotisering is de rode draad bij Mail to Pay. Bots voeren de beslissingen uit en bepalen wat, hoe en wanneer. Dit heeft een grote impact op het creditmanagement zoals het vandaag nog vaak gevoerd wordt.“

Ouah, cela en fait des choses.

« En effet, alors qu’en réalité c’est très simple : le bon moyen de communication, avec le juste ton et le juste contenu, au bon moment pour le débiteur choisi. Notre service peut commencer dès la facture. Nous remplaçons ainsi, lorsque c’est opportun, le formulaire de virement traditionnel par des codes QR, par exemple. Pour d’autres clients, nous ajoutons un lien de paiement. Tout ‘à la tête du client’. Nous stimulons ainsi l’interaction avec le client et facilitons le paiement. L’apprentissage automatique et l’intelligence artificielle sont la base de tout. La robotisation est le fil rouge de chez Mail to Pay. Les bots exécutent les décisions et déterminent quoi, comment et quand. Cela a un gros impact sur la gestion de crédit telle qu’elle est encore réalisée aujourd’hui. »

Wow, dit is een mond vol.

“Klopt, terwijl het in wezen heel eenvoudig is: het juiste communicatiemiddel, met de juiste toon en inhoud, op het juiste moment naar de gekozen debiteur. Onze dienstverlening kan bij de factuur starten. Zo vervangen we – waar opportuun- het traditionele overschrijvingsformulier door bijvoorbeeld QR-codes. Voor andere klanten voegen we een betaallink toe. Alles ‘à la tête du client’. We stimuleren zo de interactie met de klant én faciliteren het betalen. Machine learning en artificiële intelligentie zijn de basis van alles. Robotisering is de rode draad bij Mail to Pay. Bots voeren de beslissingen uit en bepalen wat, hoe en wanneer. Dit heeft een grote impact op het creditmanagement zoals het vandaag nog vaak gevoerd wordt.“

Wow, dit is een mond vol.

“Klopt, terwijl het in wezen heel eenvoudig is: het juiste communicatiemiddel, met de juiste toon en inhoud, op het juiste moment naar de gekozen debiteur. Onze dienstverlening kan bij de factuur starten. Zo vervangen we – waar opportuun- het traditionele overschrijvingsformulier door bijvoorbeeld QR-codes. Voor andere klanten voegen we een betaallink toe. Alles ‘à la tête du client’. We stimuleren zo de interactie met de klant én faciliteren het betalen. Machine learning en artificiële intelligentie zijn de basis van alles. Robotisering is de rode draad bij Mail to Pay. Bots voeren de beslissingen uit en bepalen wat, hoe en wanneer. Dit heeft een grote impact op het creditmanagement zoals het vandaag nog vaak gevoerd wordt.“

Wow, dit is een mond vol.

“Klopt, terwijl het in wezen heel eenvoudig is: het juiste communicatiemiddel, met de juiste toon en inhoud, op het juiste moment naar de gekozen debiteur. Onze dienstverlening kan bij de factuur starten. Zo vervangen we – waar opportuun- het traditionele overschrijvingsformulier door bijvoorbeeld QR-codes. Voor andere klanten voegen we een betaallink toe. Alles ‘à la tête du client’. We stimuleren zo de interactie met de klant én faciliteren het betalen. Machine learning en artificiële intelligentie zijn de basis van alles. Robotisering is de rode draad bij Mail to Pay. Bots voeren de beslissingen uit en bepalen wat, hoe en wanneer. Dit heeft een grote impact op het creditmanagement zoals het vandaag nog vaak gevoerd wordt.“

Vandaar het begrip ‘game changer’?

“In creditmanagement is een persoonlijke aanpak key en in de ideale wereld nemen we individuele beslissingen over individuele klanten. In real life zijn de meeste creditmanagers al blij als ze een functioneel invorderingstraject met 3 aanmaningen en 2 telefoongesprekken hebben. Standaard. Voor iedereen hetzelfde, op hetzelfde moment. Veranderingen in trajecten, aanpassingen aan procedures op basis van het profiel van de klant, opvolging van afbetaalplannen of domiciliëringen zijn vaak moeilijk te realiseren. De business unit heeft immers wel zelf de ideeën maar de kennis en skills om ze ICT- matig aan te passen ontbreken. Bij de interne en externe ICT-helpdesk lopen de wachttijden én de kosten op. En dan hebben we het nog niet gehad over de mogelijkheid om via A/B testing steeds verder te optimaliseren. Wij kunnen deze bedrijven volledig ontzorgen en voor hen een veel performanter systeem maken gebaseerd op de analyse van hun data met positieve gevolgen voor de cashflow en klantenretentie.“

D’où le concept de « changer la donne » ?

« Dans la gestion de crédit, l’approche personnelle est la clé et dans un monde idéal, nous prenons des décisions individuelles sur des clients individuels. En pratique, la plupart des gestionnaires de crédit sont déjà contents s’ils ont un parcours de recouvrement fonctionnel de 3 mises en demeures et de 2 appels téléphoniques. C’est standard. La même chose pour tout le monde, au même moment. Des changements dans les parcours, des adaptations des procédures sur la base du profil du client, le suivi des plans d’apurement ou les domiciliations sont souvent difficiles à réaliser. L’unité opérationnelle a en effet les idées mais les connaissances et les compétences TIC lui manquent. Dans les centres d’assistance TIC internes et externes, les temps d’attente et les frais augmentent. Et nous n’avons pas encore parlé de la possibilité d’optimiser encore plus à l’aide de testing A/B. Nous pouvons nous en charger pour les entreprises et faire pour elles un système beaucoup plus performant sur la base de l’analyse de leurs données avec des conséquences positives pour la trésorerie et la rétention des clients. »

Vandaar het begrip ‘game changer’?

“In creditmanagement is een persoonlijke aanpak key en in de ideale wereld nemen we individuele beslissingen over individuele klanten. In real life zijn de meeste creditmanagers al blij als ze een functioneel invorderingstraject met 3 aanmaningen en 2 telefoongesprekken hebben. Standaard. Voor iedereen hetzelfde, op hetzelfde moment. Veranderingen in trajecten, aanpassingen aan procedures op basis van het profiel van de klant, opvolging van afbetaalplannen of domiciliëringen zijn vaak moeilijk te realiseren. De business unit heeft immers wel zelf de ideeën maar de kennis en skills om ze ICT- matig aan te passen ontbreken. Bij de interne en externe ICT-helpdesk lopen de wachttijden én de kosten op. En dan hebben we het nog niet gehad over de mogelijkheid om via A/B testing steeds verder te optimaliseren. Wij kunnen deze bedrijven volledig ontzorgen en voor hen een veel performanter systeem maken gebaseerd op de analyse van hun data met positieve gevolgen voor de cashflow en klantenretentie.“

Vandaar het begrip ‘game changer’?

“In creditmanagement is een persoonlijke aanpak key en in de ideale wereld nemen we individuele beslissingen over individuele klanten. In real life zijn de meeste creditmanagers al blij als ze een functioneel invorderingstraject met 3 aanmaningen en 2 telefoongesprekken hebben. Standaard. Voor iedereen hetzelfde, op hetzelfde moment. Veranderingen in trajecten, aanpassingen aan procedures op basis van het profiel van de klant, opvolging van afbetaalplannen of domiciliëringen zijn vaak moeilijk te realiseren. De business unit heeft immers wel zelf de ideeën maar de kennis en skills om ze ICT- matig aan te passen ontbreken. Bij de interne en externe ICT-helpdesk lopen de wachttijden én de kosten op. En dan hebben we het nog niet gehad over de mogelijkheid om via A/B testing steeds verder te optimaliseren. Wij kunnen deze bedrijven volledig ontzorgen en voor hen een veel performanter systeem maken gebaseerd op de analyse van hun data met positieve gevolgen voor de cashflow en klantenretentie.“

Vandaar het begrip ‘game changer’?

“In creditmanagement is een persoonlijke aanpak key en in de ideale wereld nemen we individuele beslissingen over individuele klanten. In real life zijn de meeste creditmanagers al blij als ze een functioneel invorderingstraject met 3 aanmaningen en 2 telefoongesprekken hebben. Standaard. Voor iedereen hetzelfde, op hetzelfde moment. Veranderingen in trajecten, aanpassingen aan procedures op basis van het profiel van de klant, opvolging van afbetaalplannen of domiciliëringen zijn vaak moeilijk te realiseren. De business unit heeft immers wel zelf de ideeën maar de kennis en skills om ze ICT- matig aan te passen ontbreken. Bij de interne en externe ICT-helpdesk lopen de wachttijden én de kosten op. En dan hebben we het nog niet gehad over de mogelijkheid om via A/B testing steeds verder te optimaliseren. Wij kunnen deze bedrijven volledig ontzorgen en voor hen een veel performanter systeem maken gebaseerd op de analyse van hun data met positieve gevolgen voor de cashflow en klantenretentie.“

Bij veel bedrijven is het creditmanagement arbeidsintensief en een zware kostenpost.

« Dans de nombreuses entreprises, la gestion de crédit est à fort coefficient de main d'œuvre et a un coût très élevé. »

Bij veel bedrijven is het creditmanagement arbeidsintensief en een zware kostenpost.

Bij veel bedrijven is het creditmanagement arbeidsintensief en een zware kostenpost.

Bij veel bedrijven is het creditmanagement arbeidsintensief en een zware kostenpost.

Hoe reageert de traditionele credit professional op jullie dienstverlening?

“Bij veel bedrijven is het creditmanagement arbeidsintensief en een zware kostenpost. Als je facturen maakt en geen contante betaling vraagt, heb je nu eenmaal te maken met wanbetalers. Veel creditmanagers zijn op zoek naar goede oplossingen. Ze zijn bezig met automatisering en digitalisering. Gelukkig, want als men er nu niet mee bezig is, dan mist men de boot. Deze creditmanagers zijn blij met onze komst. Tegelijkertijd beseffen ze dat de robotisering een serieuze verandering teweegbrengt met betrekking tot hun jobinhoud en die van hun mensen.”

“Nu is er nog vaak een menselijke tussenkomst in het creditmanagement. Met wisselende resultaten. Emoties en mensen gaan nu eenmaal samen. Wat merken wij? Dat een snelle online aanpak en passende behandeling minder fouten genereert. En het incassoresultaat? Dat is beter dan ooit. In euro’s en klantbehoud.”

“We hebben veel onderzoek gedaan naar het effect van robocalls. Oorspronkelijk dachten we dat dit de zwakke schakel zou kunnen zijn. Mensen communiceren nu eenmaal graag met mensen. Toch stellen we vast dat robocalls fantastisch goed werken. Ze worden als positief en minder aanvallend ervaren door de debiteur. De debiteur is voor simpele zaken zelden nog in contact met een menselijke medewerker. Wenst hij toch met een medewerker te spreken? Dat is uiteraard ook mogelijk.”

“Digitalisering en robotisering heeft impact op de traditionele AR afdeling. In plaats van collectors zoeken we nu meer process geörienteerde en analytische profielen. Bovendien zorgt een performant systeem voor meer en snellere inning. Er zijn dus ook minder medewerkers nodig. En dat is in tijden van arbeidskrapte alleen maar een positief gegeven.”

Comment réagit le professionnel traditionnel du crédit à votre service?

« Dans de nombreuses entreprises, la gestion de crédit est à fort coefficient de main d'œuvre et a un coût très élevé. Si vous faites des factures et que vous ne demandez pas de paiement en espèces, vous serez confrontés aux mauvais payeurs. De nombreux gestionnaires de crédit cherchent les bonnes solutions. Ils sont en train d’automatiser et de numériser. Heureusement, car si on ne le fait pas maintenant, alors on rate le train. Ces gestionnaires de crédit sont contents de notre arrivée. En même temps, ils comprennent que la robotisation entraine un sérieux changement au niveau du contenu du travail et de leur personnel. »

« Maintenant, il y a encore souvent une intervention humaine dans la gestion de crédit. Avec des résultats variés. Les émotions vont de pair avec les gens. Que remarquons-nous ? Qu’une approche rapide en ligne et un traitement adéquat génèrent moins d’erreur. Et le résultat du recouvrement ? Il est meilleur que jamais. En euros et en conservations des clients. »

« Nous avons fait beaucoup d’études sur l’effet des appels robotisés. A l’origine, nous pensions que c’était le maillon faible. Les gens aiment communiquer avec d’autres personnes. Pourtant, nous constatons que les appels robotisés effectuent un travail fantastique. Ils sont perçus comme positifs et moins agressifs par le débiteur. Pour des choses simples, le débiteur est rarement encore en contact avec un collaborateur humain. S’il souhaite malgré tout parler à un collaborateur, c’est bien entendu également possible. »

« La numérisation et la robotisation ont un impact sur le département AR traditionnel. A la place des collecteurs, nous recherchons plutôt des profils analytiques et plus orientés vers le processus. De plus, un système performant est synonyme de recouvrement plus rapide et plus conséquent. On a donc aussi moins besoin de collaborateurs. Et dans une période de pénurie de main-d’œuvre, c’est une information positive. »

Hoe reageert de traditionele credit professional op jullie dienstverlening?

“Bij veel bedrijven is het creditmanagement arbeidsintensief en een zware kostenpost. Als je facturen maakt en geen contante betaling vraagt, heb je nu eenmaal te maken met wanbetalers. Veel creditmanagers zijn op zoek naar goede oplossingen. Ze zijn bezig met automatisering en digitalisering. Gelukkig, want als men er nu niet mee bezig is, dan mist men de boot. Deze creditmanagers zijn blij met onze komst. Tegelijkertijd beseffen ze dat de robotisering een serieuze verandering teweegbrengt met betrekking tot hun jobinhoud en die van hun mensen.”

“Nu is er nog vaak een menselijke tussenkomst in het creditmanagement. Met wisselende resultaten. Emoties en mensen gaan nu eenmaal samen. Wat merken wij? Dat een snelle online aanpak en passende behandeling minder fouten genereert. En het incassoresultaat? Dat is beter dan ooit. In euro’s en klantbehoud.”

“We hebben veel onderzoek gedaan naar het effect van robocalls. Oorspronkelijk dachten we dat dit de zwakke schakel zou kunnen zijn. Mensen communiceren nu eenmaal graag met mensen. Toch stellen we vast dat robocalls fantastisch goed werken. Ze worden als positief en minder aanvallend ervaren door de debiteur. De debiteur is voor simpele zaken zelden nog in contact met een menselijke medewerker. Wenst hij toch met een medewerker te spreken? Dat is uiteraard ook mogelijk.”

“Digitalisering en robotisering heeft impact op de traditionele AR afdeling. In plaats van collectors zoeken we nu meer process geörienteerde en analytische profielen. Bovendien zorgt een performant systeem voor meer en snellere inning. Er zijn dus ook minder medewerkers nodig. En dat is in tijden van arbeidskrapte alleen maar een positief gegeven.”

Hoe reageert de traditionele credit professional op jullie dienstverlening?

“Bij veel bedrijven is het creditmanagement arbeidsintensief en een zware kostenpost. Als je facturen maakt en geen contante betaling vraagt, heb je nu eenmaal te maken met wanbetalers. Veel creditmanagers zijn op zoek naar goede oplossingen. Ze zijn bezig met automatisering en digitalisering. Gelukkig, want als men er nu niet mee bezig is, dan mist men de boot. Deze creditmanagers zijn blij met onze komst. Tegelijkertijd beseffen ze dat de robotisering een serieuze verandering teweegbrengt met betrekking tot hun jobinhoud en die van hun mensen.”

“Nu is er nog vaak een menselijke tussenkomst in het creditmanagement. Met wisselende resultaten. Emoties en mensen gaan nu eenmaal samen. Wat merken wij? Dat een snelle online aanpak en passende behandeling minder fouten genereert. En het incassoresultaat? Dat is beter dan ooit. In euro’s en klantbehoud.”

“We hebben veel onderzoek gedaan naar het effect van robocalls. Oorspronkelijk dachten we dat dit de zwakke schakel zou kunnen zijn. Mensen communiceren nu eenmaal graag met mensen. Toch stellen we vast dat robocalls fantastisch goed werken. Ze worden als positief en minder aanvallend ervaren door de debiteur. De debiteur is voor simpele zaken zelden nog in contact met een menselijke medewerker. Wenst hij toch met een medewerker te spreken? Dat is uiteraard ook mogelijk.”

“Digitalisering en robotisering heeft impact op de traditionele AR afdeling. In plaats van collectors zoeken we nu meer process geörienteerde en analytische profielen. Bovendien zorgt een performant systeem voor meer en snellere inning. Er zijn dus ook minder medewerkers nodig. En dat is in tijden van arbeidskrapte alleen maar een positief gegeven.”

Hoe reageert de traditionele credit professional op jullie dienstverlening?

“Bij veel bedrijven is het creditmanagement arbeidsintensief en een zware kostenpost. Als je facturen maakt en geen contante betaling vraagt, heb je nu eenmaal te maken met wanbetalers. Veel creditmanagers zijn op zoek naar goede oplossingen. Ze zijn bezig met automatisering en digitalisering. Gelukkig, want als men er nu niet mee bezig is, dan mist men de boot. Deze creditmanagers zijn blij met onze komst. Tegelijkertijd beseffen ze dat de robotisering een serieuze verandering teweegbrengt met betrekking tot hun jobinhoud en die van hun mensen.”

“Nu is er nog vaak een menselijke tussenkomst in het creditmanagement. Met wisselende resultaten. Emoties en mensen gaan nu eenmaal samen. Wat merken wij? Dat een snelle online aanpak en passende behandeling minder fouten genereert. En het incassoresultaat? Dat is beter dan ooit. In euro’s en klantbehoud.”

“We hebben veel onderzoek gedaan naar het effect van robocalls. Oorspronkelijk dachten we dat dit de zwakke schakel zou kunnen zijn. Mensen communiceren nu eenmaal graag met mensen. Toch stellen we vast dat robocalls fantastisch goed werken. Ze worden als positief en minder aanvallend ervaren door de debiteur. De debiteur is voor simpele zaken zelden nog in contact met een menselijke medewerker. Wenst hij toch met een medewerker te spreken? Dat is uiteraard ook mogelijk.”

“Digitalisering en robotisering heeft impact op de traditionele AR afdeling. In plaats van collectors zoeken we nu meer process geörienteerde en analytische profielen. Bovendien zorgt een performant systeem voor meer en snellere inning. Er zijn dus ook minder medewerkers nodig. En dat is in tijden van arbeidskrapte alleen maar een positief gegeven.”

Meer inning door een performant invorderingstraject. Dat is ongetwijfeld de reden dat de incassowereld niet zo blij is met Mail to Pay?

“Uiteraard, hoe meer er intern geïnd wordt bij de leverancier, hoe minder dossiers er te verdelen zijn onder de diverse partners. Samenwerken met Mail to Pay levert minimum een verbetering van 10% op in betaalgedrag. Sommige klanten zien zelfs een daling van 30% en meer op hun DSO. Toch is het verhaal voor de incassowereld ook positief: ook voor hen kunnen wij heel wat betekenen. In Nederland werken we met diverse partners samen.”

“Anderzijds wil ik ook wel benadrukken dat voor ons het sociaal aspect van onze dienstverlening erg belangrijk is. Wanneer interne acties een oplossing bieden, vermijdt de debiteur schuldverhoging (bijkomende incasso- en gerechtskosten). Wij dragen zo actief bij aan sociaal verantwoord incasseren. Debiteuren die het moeilijk hebben, krijgen pro-actief een afbetalingsplan aangeboden. Wij volgen dit gedurende de volledige looptijd op. We bedanken voor betalingen én geven uitstel wanneer het gepast is. Gevolg: een tevreden, betaalde leverancier en een debiteur die zich gerespecteerd voelt.”

Davantage de recouvrement grâce à un parcours de recouvrement performant. C’est sans aucun doute la raison pour laquelle le monde du recouvrement n’est pas très satisfait de la venue de Mail to Pay ?

« Naturellement, plus on recouvre en interne chez le fournisseur, moins il y a de dossiers à répartir parmi les différents partenaires. Collaborer avec Mail to Pay apporte au minimum une amélioration de 10% dans le comportement de paiement. Certains clients voient même une baisse de 30% et plus de leur DSO. Pourtant, l’histoire est aussi positive pour le monde du recouvrement : pour eux aussi, nous pouvons signifier beaucoup de choses. Aux Pays-Bas, nous collaborons avec différents partenaires. »

« D’autre part, je veux insister sur le fait que l’aspect social de notre service est aussi très important. Lorsque les actions internes offrent une solution, le débiteur évite une augmentation de la dette (frais de recouvrement et de justice supplémentaires). Nous contribuons de cette manière activement au recouvrement socialement responsable. Les débiteurs qui ont difficiles se voient proposer un plan d’apurement de manière proactive. Nous le suivons pendant toute sa durée. Nous remercions pour les paiements et accordons un sursis lorsque c’est possible. Conséquence : un fournisseur satisfait et payé et un débiteur qui se sent respecté. »

Meer inning door een performant invorderingstraject. Dat is ongetwijfeld de reden dat de incassowereld niet zo blij is met Mail to Pay?

“Uiteraard, hoe meer er intern geïnd wordt bij de leverancier, hoe minder dossiers er te verdelen zijn onder de diverse partners. Samenwerken met Mail to Pay levert minimum een verbetering van 10% op in betaalgedrag. Sommige klanten zien zelfs een daling van 30% en meer op hun DSO. Toch is het verhaal voor de incassowereld ook positief: ook voor hen kunnen wij heel wat betekenen. In Nederland werken we met diverse partners samen.”

“Anderzijds wil ik ook wel benadrukken dat voor ons het sociaal aspect van onze dienstverlening erg belangrijk is. Wanneer interne acties een oplossing bieden, vermijdt de debiteur schuldverhoging (bijkomende incasso- en gerechtskosten). Wij dragen zo actief bij aan sociaal verantwoord incasseren. Debiteuren die het moeilijk hebben, krijgen pro-actief een afbetalingsplan aangeboden. Wij volgen dit gedurende de volledige looptijd op. We bedanken voor betalingen én geven uitstel wanneer het gepast is. Gevolg: een tevreden, betaalde leverancier en een debiteur die zich gerespecteerd voelt.”

Meer inning door een performant invorderingstraject. Dat is ongetwijfeld de reden dat de incassowereld niet zo blij is met Mail to Pay?

“Uiteraard, hoe meer er intern geïnd wordt bij de leverancier, hoe minder dossiers er te verdelen zijn onder de diverse partners. Samenwerken met Mail to Pay levert minimum een verbetering van 10% op in betaalgedrag. Sommige klanten zien zelfs een daling van 30% en meer op hun DSO. Toch is het verhaal voor de incassowereld ook positief: ook voor hen kunnen wij heel wat betekenen. In Nederland werken we met diverse partners samen.”

“Anderzijds wil ik ook wel benadrukken dat voor ons het sociaal aspect van onze dienstverlening erg belangrijk is. Wanneer interne acties een oplossing bieden, vermijdt de debiteur schuldverhoging (bijkomende incasso- en gerechtskosten). Wij dragen zo actief bij aan sociaal verantwoord incasseren. Debiteuren die het moeilijk hebben, krijgen pro-actief een afbetalingsplan aangeboden. Wij volgen dit gedurende de volledige looptijd op. We bedanken voor betalingen én geven uitstel wanneer het gepast is. Gevolg: een tevreden, betaalde leverancier en een debiteur die zich gerespecteerd voelt.”

Meer inning door een performant invorderingstraject. Dat is ongetwijfeld de reden dat de incassowereld niet zo blij is met Mail to Pay?

“Uiteraard, hoe meer er intern geïnd wordt bij de leverancier, hoe minder dossiers er te verdelen zijn onder de diverse partners. Samenwerken met Mail to Pay levert minimum een verbetering van 10% op in betaalgedrag. Sommige klanten zien zelfs een daling van 30% en meer op hun DSO. Toch is het verhaal voor de incassowereld ook positief: ook voor hen kunnen wij heel wat betekenen. In Nederland werken we met diverse partners samen.”

“Anderzijds wil ik ook wel benadrukken dat voor ons het sociaal aspect van onze dienstverlening erg belangrijk is. Wanneer interne acties een oplossing bieden, vermijdt de debiteur schuldverhoging (bijkomende incasso- en gerechtskosten). Wij dragen zo actief bij aan sociaal verantwoord incasseren. Debiteuren die het moeilijk hebben, krijgen pro-actief een afbetalingsplan aangeboden. Wij volgen dit gedurende de volledige looptijd op. We bedanken voor betalingen én geven uitstel wanneer het gepast is. Gevolg: een tevreden, betaalde leverancier en een debiteur die zich gerespecteerd voelt.”

Waarom zijn jullie anders dan anderen?

“We ondernemen die actie die gepast is: aanmanen, opvolgen, bedanken, motiveren… Dit alles behoort tot onze dienstverlening. We gaan daarbij heel ver én volledig aangepast aan het profiel van de debiteur en de wensen van de leverancier. We denken niet alleen financieel maar hechten ook veel belang aan de commerciële relatie met de klant.”

“We werken met innovatieve tools die hun doeltreffendheid reeds hebben bewezen. Het is veel meer dan het outsourcen van het creditmanagement. We bieden die procedure die bij de individuele klant het meeste resultaat zal opleveren. Zetten desgewenst een volledig modulair systeem op voor aanmaningen, afbetaalplannen, betaalbeloftes, domiciliëringen… Met andere woorden: samenwerken met ons levert gegarandeerd resultaat op. Wij zijn een echte ‘game changer’.”

Pourquoi êtes-vous différents des autres ?

« Nous entreprenons l’action qui est appropriée : mettre en demeure, suivre, remercier, motiver… tout cela fait partie de notre service. Nous allons très loin et de manière totalement adaptée au profil du débiteur et aux souhaits du fournisseur. Nous ne pensons pas uniquement en termes financiers, mais nous accordons beaucoup d’importance à la relation commerciale avec le client. »

« Nous travaillons avec des outils innovants qui ont déjà prouvé leur efficacité. Cela va bien plus loin que l’externalisation de la gestion de crédit. Nous proposons la procédure qui offrira le plus de résultat pour le client individuel. Le cas échéant, nous mettons en place un système entièrement modulaire pour les mises en demeures, les plans de remboursement, les promesses de paiement, les domiciliations, … En d’autres termes : collaborer avec nous est synonyme de résultat garanti. Nous sommes un véritable ‘changeur de donne’. »

Waarom zijn jullie anders dan anderen?

“We ondernemen die actie die gepast is: aanmanen, opvolgen, bedanken, motiveren… Dit alles behoort tot onze dienstverlening. We gaan daarbij heel ver én volledig aangepast aan het profiel van de debiteur en de wensen van de leverancier. We denken niet alleen financieel maar hechten ook veel belang aan de commerciële relatie met de klant.”

“We werken met innovatieve tools die hun doeltreffendheid reeds hebben bewezen. Het is veel meer dan het outsourcen van het creditmanagement. We bieden die procedure die bij de individuele klant het meeste resultaat zal opleveren. Zetten desgewenst een volledig modulair systeem op voor aanmaningen, afbetaalplannen, betaalbeloftes, domiciliëringen… Met andere woorden: samenwerken met ons levert gegarandeerd resultaat op. Wij zijn een echte ‘game changer’.”

Waarom zijn jullie anders dan anderen?

“We ondernemen die actie die gepast is: aanmanen, opvolgen, bedanken, motiveren… Dit alles behoort tot onze dienstverlening. We gaan daarbij heel ver én volledig aangepast aan het profiel van de debiteur en de wensen van de leverancier. We denken niet alleen financieel maar hechten ook veel belang aan de commerciële relatie met de klant.”

“We werken met innovatieve tools die hun doeltreffendheid reeds hebben bewezen. Het is veel meer dan het outsourcen van het creditmanagement. We bieden die procedure die bij de individuele klant het meeste resultaat zal opleveren. Zetten desgewenst een volledig modulair systeem op voor aanmaningen, afbetaalplannen, betaalbeloftes, domiciliëringen… Met andere woorden: samenwerken met ons levert gegarandeerd resultaat op. Wij zijn een echte ‘game changer’.”

Waarom zijn jullie anders dan anderen?

“We ondernemen die actie die gepast is: aanmanen, opvolgen, bedanken, motiveren… Dit alles behoort tot onze dienstverlening. We gaan daarbij heel ver én volledig aangepast aan het profiel van de debiteur en de wensen van de leverancier. We denken niet alleen financieel maar hechten ook veel belang aan de commerciële relatie met de klant.”

“We werken met innovatieve tools die hun doeltreffendheid reeds hebben bewezen. Het is veel meer dan het outsourcen van het creditmanagement. We bieden die procedure die bij de individuele klant het meeste resultaat zal opleveren. Zetten desgewenst een volledig modulair systeem op voor aanmaningen, afbetaalplannen, betaalbeloftes, domiciliëringen… Met andere woorden: samenwerken met ons levert gegarandeerd resultaat op. Wij zijn een echte ‘game changer’.”

In Nederland is Mail to Pay heel groot. Wat is de ambitie in België?

“Mail to Pay Nederland werkt samen met o.a. energie- en drinkwaterleveranciers, incassobureau’s, (zorg)verzekeraars en internet-serviceproviders. Grote en ook kleine bedrijven hebben bij Mail to Pay de partner gevonden waarmee ze het betaalgedrag van klanten verbeteren en zo DSO en Bad Debt spectaculair doen dalen. Ook in België gaan we actief op zoek naar klanten. We hebben de eerste 3 medewerkers aangeworven. De Belgische BV is begin juni opgericht. De kantoorlocatie is bekend. We staan in de startblokken om snel onze positie in België te versterken. En er is goed nieuws. De eerste klanten hebben ons reeds hun vertrouwen gegeven.”

Aux Pays-Bas, Mail to Pay est très grand. Quelle est l’ambition en Belgique ?

« Mail to Pay Nederland collabore e. a. avec des fournisseurs d’énergie et d’eau potable, des agences de recouvrement, des assureurs et des fournisseurs de services internet. Les PME ont trouvé en Mail to Pay le partenaire idéal qui peut améliorer le comportement de paiement des clients et donc faire baisser spectaculairement DSO et dettes irrécouvrables. En Belgique aussi, nous recherchons activement des clients. Nous avons engagé les 3 premiers collaborateurs. La SA belge a été constituée début juin. L’emplacement du bureau est connu. Nous sommes dans les starting blocks pour renforcer rapidement notre position en Belgique. Et nous avons une bonne nouvelle. Les premiers clients nous ont déjà accordé leur confiance. »

In Nederland is Mail to Pay heel groot. Wat is de ambitie in België?

“Mail to Pay Nederland werkt samen met o.a. energie- en drinkwaterleveranciers, incassobureau’s, (zorg)verzekeraars en internet-serviceproviders. Grote en ook kleine bedrijven hebben bij Mail to Pay de partner gevonden waarmee ze het betaalgedrag van klanten verbeteren en zo DSO en Bad Debt spectaculair doen dalen. Ook in België gaan we actief op zoek naar klanten. We hebben de eerste 3 medewerkers aangeworven. De Belgische BV is begin juni opgericht. De kantoorlocatie is bekend. We staan in de startblokken om snel onze positie in België te versterken. En er is goed nieuws. De eerste klanten hebben ons reeds hun vertrouwen gegeven.”

In Nederland is Mail to Pay heel groot. Wat is de ambitie in België?

“Mail to Pay Nederland werkt samen met o.a. energie- en drinkwaterleveranciers, incassobureau’s, (zorg)verzekeraars en internet-serviceproviders. Grote en ook kleine bedrijven hebben bij Mail to Pay de partner gevonden waarmee ze het betaalgedrag van klanten verbeteren en zo DSO en Bad Debt spectaculair doen dalen. Ook in België gaan we actief op zoek naar klanten. We hebben de eerste 3 medewerkers aangeworven. De Belgische BV is begin juni opgericht. De kantoorlocatie is bekend. We staan in de startblokken om snel onze positie in België te versterken. En er is goed nieuws. De eerste klanten hebben ons reeds hun vertrouwen gegeven.”

In Nederland is Mail to Pay heel groot. Wat is de ambitie in België?

“Mail to Pay Nederland werkt samen met o.a. energie- en drinkwaterleveranciers, incassobureau’s, (zorg)verzekeraars en internet-serviceproviders. Grote en ook kleine bedrijven hebben bij Mail to Pay de partner gevonden waarmee ze het betaalgedrag van klanten verbeteren en zo DSO en Bad Debt spectaculair doen dalen. Ook in België gaan we actief op zoek naar klanten. We hebben de eerste 3 medewerkers aangeworven. De Belgische BV is begin juni opgericht. De kantoorlocatie is bekend. We staan in de startblokken om snel onze positie in België te versterken. En er is goed nieuws. De eerste klanten hebben ons reeds hun vertrouwen gegeven.”

Wil je meer informatie over Mail to Pay? Vul dan onderstaand formulier in

Plus d'informations? Remplissez le formulaire ci-dessous.

Wil je meer informatie over Mail to Pay? Vul dan onderstaand formulier in

Wil je meer informatie over Mail to Pay? Vul dan onderstaand formulier in

Wil je meer informatie over Mail to Pay? Vul dan onderstaand formulier in

bron: CreditExpo.be | Interview: Marleen Miechielsen

source: CreditExpo.be | Intervieweur: Marleen Miechielsen

bron: CreditExpo.be | Interview: Marleen Miechielsen

bron: CreditExpo.be | Interview: Marleen Miechielsen

bron: CreditExpo.be | Interview: Marleen Miechielsen